Rejse blog rute 2. 11/10 2017- 6/11 2017

Se alle billederne fra turen her på vores facebook

11/10 Per og Palle var lige en tur rundt i Porto, en sidste gang inden de nye gaster kom ombord og turen går videre til Lisabon. Der blev endnu engang kigget på museum, kirker, og en boghandel, hvor det siges at J.K. Rowling ( Harry Potter forfatteren ) er blevet inspireret til hendes bøger. Der var 100 meter kø uden for den lille butik. De tog til Regua (et portvins district) hvor der var nogle helt fantastiske landskaber. Flotte vinmarker som var indkredset af bjerge. De fik selvfølgelig smagt en masse portvin og udvalgt et par flasker, til at tage med tilbage til True Blue. Så humøret var højt, da vi skulle ud om aftenen.

Søndag d 15/10 påmønstrede de nye gaster: Lars, Jesper og Kris. Så nu er vi 6 om bord. Vi afsejlede fra Porto mandag d 16/10 kl. 8.00, der var ikke meget vind 2-3 ms. Om natten havde det blæst meget, der var en orkan ude i Atlanten, som gik lige ude om La Coruña og ud i Biscayen, der var 47m/s i orkanen, så det gav noget uroligt sø, da vi sejlede med 3-4 m bølger fra forskellige sider. Det gav en del søsyge hos gasterne ombord. Nogen lå i nede i kahytten det meste af turen og andre sad og sundede sig i cockpittet, med vinden i ansigtet.  33 timer, 200 sm/365km er langtid med søsyge og opkast. Ankomst Lissabon 17/10 kl. 18.

Vi fangede 3 tun på på turen fra Porto til Lissabon, ca 3 kg pr stk. Det passer lige med 1 tun til 6 personer. Den ene blev serveret samme aften, som alle nød. En af gasterne blev specielt overrasket, da han aldrig havde smagt andet end dåsetun.

D 19/10 var vi på marked for at købe lidt grønt, kartofler og andre ting vi skulle bruge til madlavningen. Det blev også til et par glas eller tre Genja, som er portugisisk kirsebær likør.

Vi har selvfølgelig været i Lissabon, som er en rigtig flot og spændende by. Absolut et besøg værd. Om eftermiddagen d 19/10 skulle vi ind og se katedralen, samt borgen Castello. Da der var en del at gå, blev vi enige om at køre, med en af de gamle sporvogne. Vi ventede, ventede og ventede og endelig kom den. 3 euro pr per måtte vi give. Og det komiske var, da vi havde kørt 300-400 meter, så var vi ved endestationen og ente med at skulle gå alligevel. Havde vi vist det, var vi nok gået fra start af.  😊 Lars og Per havde fundet en restaurant, hvor vi skulle mødes, hvor man kunne høre gratis Fado musik (Musik Portugal er kendt for). Det viste sig da vi kom ind og havde bestilt at, det kostede en vis legemsdel ud af bukserne, øl’et var ikke til at betale og der var så lidt mad, at vi gik sultende i seng, desuden var musikken/sangeren ikke lige frem at råbe hurra for. Den dag er nok nået vi kan grine over, når vi kommer os over, følelsen af at være blevet snydt.

19/10 Der er travlhed i Kabyssen, 4 mand i gang med at lave mad. Så kan selv 50 fod virke småt. Men de klare det nu meget godt. Og maden blev rigtig lækker .

20/10 Som sædvanlig er der noget der går i stykker på båden. Den ene generator, som aldrig kom til at virke, selv om den blev repareret i Danmark, blev sendt til mekanikker i Porto. Den kom tilbage efter et par dage, med et nyt anker, så nu virker den. Den skal nu monteres, så den kan oplade batterierne igen. Mens vi lå i Porto havn, var derudover rendt omkring 5 L diesel ud under motoren. Det viste sig at en af skruerne i fødepumpen var ødelagt i gevindet, så det tap løb ud af pumpen. Palle og Skipper fik pumpen af og fik en ny skrue tilpasset med nyt gevind. Pumpen fik lavet pakningen og monteret på motoren igen. Der var meget rengøring bagefter, med alt det diesel der var alle vegne.

21/10 Da vi sejlede afsted fra Lissabon ved 17 tiden, var der ikke meget vind. Men om natten kom der luft, fra 3ms  til 12ms  på under et halv minut. Det kom så hurtigt at vi ikke fik nået at rebbe sejlene, så pludselig blev der travlt på dækket. Vores vagthold som der er lavet, fungere super, alle tager deres tørn. Men det bedste er alligevel selvstyrren. Uden den var det blevet hårdt med 15ms vind agten for tværs ( vinden ind bag fra) og 5-6 m bøgler. Vi fik desuden også sat en ny rekord i sejlede sømil, på denne tur 188sm på 24timer og det var med to reb i storsejlet og krydsfok. Havde vi ikke fået vindstille 8 timer før ankomst til Porto Santo kunne vi havde sejlet turen på 3 døgn. I stedet blev det til 3dage og 18 timer og det blev 530 sm ialt.

På turen så vi delfiner som svømmede i morild. Super flot. Det lignede næsten at de var selvlysende. 😊 Vi fangede både tun, makrel og en Mahi Mahi på 10-12 kg. Vi fik også en stor fisk på krogen, bremsen på fiskehjulet kunne ikke holde den. Selvom den var låst, tog den stadig line. Vi så fiske springe ud af vandet, men vi kunne ikke se hvilken fisk det var. 🐟🐟🐟 Efter en lang kamp, knækkede vores 120 kg ’s line desværre ☹

Vi er begyndt at føle at vi er kommet syd på. 17-18 g om natten og 27-28 om dagen. Så nu er det ikke kun Palle der har shorts på om natten.

Vi hyrede en taxi, som også var turguide. Vi kunne være 6 ps i bilen og det kostede 50 euro for 3 timer. Taxi chaufføren Jorge Melim, kunne flydende engelsk og var fantastisk til at fortælle om Porto Santo, på både godt og ondt.

Så her kommer lidt fakta om Porto Santo, til dem der kunne tænke sig at besøge den skønne ø.

• Indbyggere 4000-5000
  • Alt drikke vand på øen, bliver lavet af et osmoseanlæg, da al grundvand er saltvand. Det regner ikke meget, nogle år kommer der ikke noget regn, hvis det regner er det nov-dec-jan og så vælter blomster og græs frem og øen bliver grøn og frodig. De få hobbylandbrug der er, bliver nødt til at indhegne marken med stendiger, for at beskytte planter mod den meget tørre vind der er fra feb – sep.
  • Der er kun skolegang frem til 10 klasse her på øen, skal man studere videre, skal man til Madeira eller Portugal og nogen tager til andre steder hen og mange af dem vender ikke tilbage igen. Hvilket er et problem for den lille ø. Dem der bliver, kan kun se frem til arbejdsløshed, fordi de job der er kun sæsonarbejde. Der bliver ikke født børn på Porto Santo alle er født på Madeira, da der er ikke jordemoder eller hospital. Alle syge bliver fløjet til Madeira.
  • Der ligger fine boliger her. Områder med svømmepøl og grønt græs, helt ned til vandet de er ejet at Portugisere eller folk fra Madeira som bruger dem som sommerhus.
  • Når alt det er sagt, er det en fantastisk ø med (bjerge) 1800-1900m utroligt landskab. Uhørt flinke mennesker. Og det vigtigste er, at det er til at betale aftensmad til en sulten sejler og det skal lige siges, at det er med en halv liter øl, for under 10 euro. Det kan vi li 😊
  • Og selvfølgelig så er der lige temperaturen på 20 – 27 grader året rundt.

Vi afsejlede fra Madeira / Funchal søndag aften med kurs mod Tenerife. En tur på 272 mil, det tog 48 timer. Det blev en lidt spændende tur på flere måder. Først fangede vi to guldmakrel, som jo er en dejlig spise. Som man kan se på en af videoerne, så er Palle i gang med at hive den ind. Derefter var der igen delfin show. Så alle er linet op på førsterække og nyder showet. Den sidste oplevelse var desværre lidt for spændende. Vi var så uheldige, at tabe vores helt ny flexofold skrue, kort før vi skulle anløbe havnen på Tenerife !!! Så vi måtte ind for sejl, og kaste anker i havnebassinet. Her kunne/måtte vi dog ikke ligge, så vi blev slæbt til kaj af en mindre slæbebåd. Heldigvis har Skipper en reserve skrue med. Vi skal derfor have båden ud af vande og have den monteret. :/

Sådan tabte vi skruen!! Planen var at vi skulle ligge til i en bugt før Santa Cruz. Da vi tog farten af motoren og skulle til at smide ankervar der pludselig ingen fremdrift fra motoren.  Vi sejlede derfor videre 4-5 sm til den første havn og gik ind for sejl. Desværre var der ikke meget vind, så vi smed anker midt i havne indsejlingen. Havnen var en stor industri havn, hvor store fiskerbåde sejler ud og ind hele tiden. Mens Lars hoppede i vandet og konstaterede at propellen var væk, stod myndighederne og lyste på os fra land og kaldte os over vhf ’en. Inden vi fik jollen i vandet, for at flytte båden, kom en slæbebåd og tilbød deres hjælp. Selvom vi ikke var meget for hjælp, da vi ved det koster, trak de os alligevel ind i bunden af havnen. Vi sagde selvfølgelige mange tak, myndighederne fik en forklaring og kopi af bådpapir, men der udover skete der intet med betaling hverken for det ene eller andet.

Heldigvis var der et lille værft, der kunne løfte båden ud af vandet.  Der var intet sket med skrueakslen, ikke engang en rise. Måske er den bare faldet af eller også er huset på propellen flækket og der med ligger der for 25000kr propel på den blå hylde 50m nede. Så vi skal overveje, om det skal være en Flexofold propel næste gang, da der er flere der har oplevet det samme.

Vi lejede en bil på Tenerife og kørte det meste af øen rundt. Selvfølgelig var vi oppe og se de vulkanske krater ’Del Teide’i nationalparken Parque natural de corona forestal. Der er en fantastisk natur, vi kørte op langs vestkysten på Tenerife forbi La Chio, der for ca. 1000 år siden blev oversvømmet af lava. Vi endte dagen oppe i højlandet på en lille restaurant med local vin og rigtig god mad, under 10 euro pr snude.

lørdag d.4 sejlede vi fra Tenerife mod Gran Canaria, ved 9 tiden. Endnu engang fangede vi en guldmakrel, men den blev sat ud igen, da den var lige lille nok. Senere fangede vi en guldmakrel på 15kg.