Rejse blog rute 1. 9/9- 11/10-2017

Rejse Blog rute 1

Lørdag morgen d 9/9

Endelig kom dagen hvor True Blue sejler afsted. Alt stressen der har været med forberedelserne, har endelig fortaget sig, da de smed fortøjningerne og sejlede afsted. Nu går turen kun en vej og det er mod Caribien. Vi takker alle dem der kom forbi og ønskede god vind.

S/Y True Blues billede.

Se videoen fra tv 2 hvor de sejler afsted her

10/9

True Blue er kommet godt fra start. Trods en del regn lørdag, nåede vi lørdag midnat til Kiel, hvor vi lå for anker. Nu er vi så kommet igennem Kielerkanalen med ca. en gennemsnitsfart på 7 knop. Plan er at vi vil ligge til i Cuxhaven inden vi sejler videre til Helgoland. Dette holdte dog ikke, da der var for meget vind.

På billederne ses de 3 gaster , Palle, Per og David og Skipper Troels. Kahytsjomfruen Per er desuden i fuld gang med maden, samtidig er han også boatboy som lige skrubber True Blue mens den ligger til kaj.  Med hovedet i motoren er mekaniker Palle, som sammen med Troels lige tjekker det hele.

14/9

Hvornår skal vi sejle, alle muligheder bliver vendt, der tages højde for tidevand, vind osv. Vi ville sejle torsdag aften, men bølgerne, ca. 8m tiltalte ingen om bord, så vi venter.

15/9

“Den ligger lidt tungt med stævnen” siger en af gasterne som står og styrer båden. Efter 4 timers sejlads d 15/9 måtte True Blue vende tilbage til Cuxhaven, fordi hun af uforklarlige grunde tog vand ind. Pumperne kunne ikke tændes da de lå under vand. Så alle måtte igang med at læsse vand ud og skipper løb rundt for at finde ud af, hvor vandet kom fra. Det viste sig, at vandet kom ude fra anker brønden, fordi de store bølger på uheldigvis havde fået slået forlugen lidt op. Så hver gang True Blue dykkede under bølgen med næsen, så tog hun 30-40 liter vand ind, hvilket var mere end hvad drænhullet kunne klare. Men trods de mange mængder vand, som var kommet under dørken i båden. Så er maden og udstyr ikke blevet beskadiget. Heldigvis.

I Cuxhaven blev hynder og sengetøj hurtigt tørret. Skipper fik lavet anker brønden, så vandet ihvertfald ikke kan komme den vej ind igen. Skippers kone har selvfølgelig været ude og købe nye pumper, hvis uheldet skulle være ude igen.

D 16/9 om morgnen sejlede vi igen afsted. Idag er vejret meget bedre, perfekt vind til at krydse Nordsøen.

17/9

Vi fik en lille gæst ombord, da vi sejlede over Nordsøen. Den flaksede temmelig forvildet rundt, den lille fugl, nærmest desperat, med små krampagtige vinger, mens den forgæves forsøgte at lande på bådens søgelænder. Efter tredje forsøg, valgte den at prøve gelænderet på agterstavnen. Den var totalt udmattet. Det var synd, og jeg håbede på den ville få fodfæste. Jeg sad i cockpittet og iagttog den nyankomne gæsts desperate kamp, mens bådens gyngen i bølgerne, gjorde det svært. For en frisk fugl ville det have været så let som ingenting, at lande og holde sig fast. Det lykkes den endelig for den, at få fod fæste på sø gelænderet. Forpustet og med frygtsomme øjne stirrede den op på mig og vores gast Per. Vi stod helt stille, i skræk for at skræmme den lille fugl bort. Jeg forsøgte, at tage et billede af den lille stakkel, som virkelig havde brug for et hvil. Den skal samle kræfter, til igen at flyve de mange sømil ind til land. Hvad laver den egentlig herude på Nordsøen helt alene.? Kort efter baskede fuglen atter ud over bølgerne og jeg fulgte den med øjet, så længe det var muligt.

S/Y True Blues billede.

22/9

5 døgn, ialt 620 sm fra Portsmonth til La Curoña.
Vi sejlede fra Portsmonth fredag 22/9 ved højvande med kurs Falmonth. Men pga vi havde 10-12 m/s vind i snuden, så valgte vi efter 36 sømil at kaste anker i Swanage bugten og fik nogle timer på øjet inden vi sejlede videre. Hen på aftenen vendte vinden, så vi fik halv vind ud af den engelske kanal. Da vi kom et stykke ud i Biscayen forsvandt vinden helt, vandet var spejlblankt og motoren måtte igang. Mens vi nød den rolige sejlads, fik vi flere gange besøg af et hav af delfiner, som svømmede om kap med båden. Selvom vi så mange gange før, har set delfiner. Så kan man da ikke andet end at blive glad, når man ser deres leg og spring omkring båden.

Derudover var vi så heldige, at se to store hvaler, på samme længde som båden ( ca 15 m). De var ikke mere end 20 m væk fra båden. Det var virkelig et smukt syn.

Den første nat var det tåget, og der var en del trafik, kunne vi se på AIS radaren. Især et skib var tæt på, uden vi kunne se dens lanterner. Det var lidt skræmmende.

Tirsdag 26/9 fik vi 6-8 m/s mod vind fra syd. Dette gjorde dog ikke spor, alle var bare glade for ikke at skulle høre på motorens larm mere, efter den havde kørt i 36 timer. Ankomst til La Curoña onsdag kl 12.30 d 27/9. Her er i øjeblikket 25-26 grader .

Skipper var så god at fange 2 fisk på deres tur over Biscayen. Mens gasterne lå og snork boblede i deres kahytter, hev skipper 2 tun ombord på henholdsvis 3 og 6 kg ca. Nu skal vi have tun bøffer til aften i to dage og 5 tun middage er lagt i fryseren. Mums. Som I kan se, er det en fest at fange fisk. Bordet er dækket til den fine middag og Per står igen ved kødgryderne  Fiskehalerne er blevet hængt op agter, da det skulle bringe båden held (Eller det har jeg hørt, de skulle)

Det er ikke kun skipper der kan fange fisk. På det ene billede er Palle med sin store fangst.

28/9

Vi lå i La Coruna et par dage og fik lavet nogle små ting på båden.
Palle lavede et service eftersyn på motoren, strammet kilremme,samt rengjort under motor og hele motorrummet.
Per fik tid til at opdatere sin facebook og logbog og han fik skrubbet dækket for skidt og møg.
Skipper fik ordnet ankerspillet, da der var to fjedre der var knækket af uforklarlige grunde. Reservedele fik han fra en gammel cykel (Godt skipper kan reparere alt, ud af ingenting). Nu kører ankerspillet som nyt igen.

Igår sejlede vi til den næste bugt ca 30 sm ,som er ved byen Laxe. Her er der mange fiskerbåde som byen lever af og meget få turister komme her, kan man se. Stranden her er utrolig fin og lang. Her vi vil ligge for anker nogle dage.

30/9

Inden turen gik videre til Muros bugten, var skipper lige rundt i Laxe og tage lidt billeder fra land. Efter en skøn dukkert i havet, både med og uden badebukser, sejlede vi ca 45 sømil fra Laxe til Muros.

1/10

Ny bagt brød ombord, giver stor lykke. Man skal øve sig lidt, når der skal bages i en gasoven. Men Per har klaret det super og det blev til rigtig lækre madder.

Sådan lyder en lille historie fra logbogen, om en fugl der har slugt en krog, når der kun er mænd ombord.

##
Et lille ud drag fra min logbog. Det handler om Palle, der hele tiden snakker om alle de Señoritas her i Spanien.

Vi var på vej ind i jollen, til en af de lokale restauranter for at spise aftensmad. Endelig fik Palle en på krogen, hun havde en lille fjer på og gjorde lidt modstand. Men med et fast greb om halsen, gjorde han hende rolig. Det viste sig dog senere, at hun var platfodet og meget næbbet. Så vi hjalp Palle lidt på vej med Line og der efter, lod Palle hende “ flyve“.

##

Her til morgen ligger vi i Ribeira bugten, som er knapt så hyggeligt, i forhold til de tidligere bugter, da der er mere industri og mange fisketrollere og der er langt ind til havnen fra ankerpladsen. Planen er at vi sejler videre til Vigo i dag.

6/10

Baiona er nok den bedste ankerplads vi har haft, ind til nu. Vandet er rent, der flyder ikke affald rundt, som ved nogle af de andre steder i Spanien, vi har været. Byen har en lang strandpronomade, med mange cafe/ resturanter, som prøver at kapre en til at spise der.
Byen er bygget op som en labyrint af små snoet gader, som ikke er meget over 3 m brede. Hver gade er fyldt med butikker, resturanter, barer og små hoteller. Det eneste minus er turistpriserne.

Baiona har en gigantisk fæstning / borg. Der er en 3 km sti rundt om borgen og 2 km rundtur inde i borgen. Borgen er bygget i 900 tallet og har været benyttet frem til 1700 tallet.

7/10

D 7/10 -2018 sejlede vi fra Baiona kl 16, fordi vejrudsigten (Windy) viste at vinden var god, 5-6 sm fra NV. Men det holdt ikke rigtig. Så efter 5 timer sejlads med meget lidt vind, kastede vi anker ved floden River De Lima Kl. 21. Skipper vågnede Kl. 1.30 om natten, pga vinden havde taget til. Han valgte at hive ankret op og sætte sejl og satte kurs mod Porto, hvor i nåde frem kl 8 om morgen.
Ved ankomst, så vi godt at der lå nogle både for anker, men vi valgte alligevel at sejle ind i havnen. Selvom havnen var overfyldt, kunne vi lige mase båden ind på en plads, trods der ikke var meget at give af. Da vi endelig havde fortøjret og sad og slappede af med en molebajer, kom havnefoden og sagde vi hade “snyt” os foran i køen. De både der lå udenfor havnen, ventede altså på at få en plads. Men først til mølle nu ligger vi her. Vi vil ligge her, til vi skal hilse på de nye gaster, som kommer d 15/10.